MinMatbok.se - Hjälper dig hålla koll på vad du äter!

Logga in Logga in

Logga in

Glömt lösenordet?

Kom ihåg mig

Senaste livsmedlet: Musli Risenta

Mättat fett

Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fett kvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.

Varför är fettkvaliteten viktig?

Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar.

En stor sammanställning av flera studier fann att om man ersätter 10-15 gram mättat fett med fleromättat fett minskar risken för att dö i hjärt- och kärlsjukdom med en fjärdedel.

Hur vet man om fettet är mättat eller omättat?

I allmänhet kan man säga att ju hårdare ett fett är ikylen desto mer mättat fett innehåller det. En enkel tumregel är därför att välja mjukt fett istället för hårt. Byt smöret mot nyckelhålsmärkt margarin och använd flytande margarin eller olja när du lagar mat, om du vill äta hälsosamt!

Var finns mättat fett?

Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel

  • fet mjölk och fil
  • smör och matfettsbandningar baserade på smör
  • ost
  • fett kött och charkprodukter som korv och bacon
  • grädde, glass och bakverk
  • choklad
  • kokos- och palmolja.

Hur mycket mättat fett behöver vi?

Omkring en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.

Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättatfett

  • Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja.
  • Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror.
  • Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång.
  • Använd lättmargarin på smörgåsen.

Källa: Livsmedelsverket

Bli medlem, gratis!

Namn

Lösenord

Repetera lösenord

E-post

Jag godkänner användarvillkoren .

Bli medlem

  • Urval av livsmedel med lågt kaloriinnehåll (kcal).
  • Blomkål kokt utan salt
  • Mandelmjölk
  • Mangold
  • Te
  • Krossade tomater ICA basic 500g
  • ICA Basic wokgrönsaker
  • Kaffe
  • Protein